نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2645
-
الف
+

از استقبال پرشور مردم پس از جراحت مرگبار تا دریافت معتبرترین جایزه سینمای هند؛ «آمیتاب بچن» چگونه بالیوود را تسخیر کرد؟

«آمیتاب بچن» درحالی برنده یکی از مهم ترین جوایز سینمای هند شد که پنجاهمین سال فعالیتش در این عرصه را پشت سر می گذارد.

به گزارش آی فیلم 2،  وزیر اطلاعات و صدا و سیمای هند 24 سپتمبر با گذاشتن پستی در صفحه توییتر خود برنده یکی از مهم ترین جوایز صنعت سینمای این کشور را معرفی کرد.

«پراکاش جوادکار » در این پیام توییتری «آمیتاب بچن» را  لایق جایزه «داداصاحب پالکی» (Dadasaheb Phalke)» که معتبرترین جایزه سینمای هند می باشد، دانست.

رسانه هندی تایمز او ایندیا گزارش داده که این تاریخ (24 سپتمبر) دقیقا روزی بود که آمیتا بچن از جراحت مرگباری که در جریان فلم «کولی» برای وی اتفاق افتاده بود، نجات یافت و در شفاخانه با استقبال پر شور هواداران خود روبرو شد.

ماجرا از این قرار است که در سال 1982 میلادی و درست زمانی که بچن در اوج شهرت خود بود، هنگام فلمبرداری فلم «کولی» و در یک سکانس اکشن که او مجبور بود از بازیگر مقابل خود مشت بخورد، زخم خطرناکی برای آمیتاب بچن رسید و دچار خونریزی داخلی شد.

در آن زمان، بچن را بلافاصله به شفاخانه رسانیدند و او چندین روز بیهوش بود. اما این تازه اول ماجرا بود و بچن که به دلیل عملیات جراحی نیاز به 60 بوتل خون داشت، به ویروس هپاتیت ب یکی از اهداکنندگان خون خود متبلا شد و اوضاع برای این بازیگر پرآوازه بالیوود بدتر شد.

بچن به مدت دو ماه دوره درمان را در شفاخانه سپری کرد و بعد از بهبود، هنگام بازگشت به خانه با سیل هواداران روبرو شد که برای صحت او دعا کرده بودند.

بچن ۷۶ ساله امسال پنجاهمین سال فعالیتش در سینما را پشت سر می‌گذارد. او سال ۱۹۶۹ برای نخستین بار با فلم «سات هندوستانی» در سینماها دیده شد و در این مدت در بیش از ۲۰۰ فلم نقش‌آفرینی کرده است. در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ باچان در اوج فعالیت هنری خود بود.

ستاره سینمای هند معمولا در فلم ها نقش‌ قهرمانانی را بازی می‌کرد که در برابر پولیس و سیاستمداران فاسد می‌ایستند و به همین خاطر به عنوان نماینده طبقات کارگر و کم درآمد شناخته شده و نزد آنان محبوب شد. این بازیگر پرآوازه بالیوود اهمیت بالایی به طرفداران خود می دهد و طی مراسمی به نام «یکشنبه دارشان» در خارج از محل اقامت خود با آن ها دیدار می کند.

او سال ۲۰۰۰ در تلویزیون هند نیز تاریخ ساز شد و با گردانندگی برنامه «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود» بیشترین ریکورد تماشاگران تلویزیونی را ایجاد کرد. 

بچن سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار با بازی در فلم «گتسبی بزرگ» باز لورمان در فلمی هالیوودی بازی کرد.

این بازیگر کهنه‌کار هندی تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است که نشان شوالیه فرانسه در سال ۲۰۰۷ از جمله آنهاست.

هنوز زمان اهدای جایزه داداصاحب پالکی به بچن اعلام نشده است.

ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر